PLATFORMA EDUKACYJNA

 

ABC. Konsumenta

Młodzi ludzie to bardzo ważni konsumenci. W Polsce żyje ponad 4 miliony dzieci i młodzieży, którzy ( prawie wszyscy) dostają kieszonkowe.

Kto dostaje, kto zarabia?

 

 Młodzi uważają, że kwoty, które dostają od rodziców są małe, okazuje się, że młodzież wydaje ok. 200 milionów złotych miesięcznie!!!

A ile to jest rocznie?

 

Młodzi ludzie stanowią poważną grupę konsumencką. Producenci też to policzyli i zdają sobie sprawę, że za tę kwotę można kupić ogromną ilość towaru. Wiedzą też, że młodzi także doradzają rodzicom w dużych zakupach.

Czy zdarzyło się, że rodzice kupując sprzęt RTV, komputer, drukarkę, telefon komórkowy, sprzet sportowy prosili Was o radę? Jakie to były rady? Czy były brane pod uwagę?

Można więc stwierdzić, że nastolatkowie to ważna grupa konsumencka, o którą warto zabiegać.

Na co wydajecie swoje pieniądze?

 

Podsumowując – młodzi ludzie są dużą grupą konsumencką, która (wbrew pozorom) wydaje ok. 200 mln zł miesięcznie, która też ma wpływ na zakupy rodziców  ale to też grupa kupujących szczególnie narażona na negatywne skutki braku znajomości praw konsumenckich.

Bądź świadomym konsumentem!

 

Producenci chcą mieć wpływ na podjęcie decyzji kupna tego a nie innego produktu. Aby zachęcić Was do kupna, sięgają po reklamę i promocję.

Czy reklamy mają wpływ na Waszą decyzję kupna danego towaru? Czy zwracacie uwagę na reklamy? Czy szukacie towarów, które są reklamowane?

 

Z promocjami mamy do czynienia codziennie – w każdym sklepie znajdziemy produkty, które mają akurat obniżoną, czyli promocyjną cenę. Jest to sytuacja bardzo powszechna, dla nas, kupujących, opłacalne – płacimy mniej za więcej. Ale czy rzeczywiście jest to zawsze dla nas opłacalne?

Korzystając z oferty promocyjnej, sprawdźmy, czy na pewno jest to okazja. Może okazać się, że ten sam towar w innym sklepie kosztuje znacznie mniej. 

 

PREZENTACJA

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

 

TEMAT:                               ABC KONSUMENTA – BĄDŹ ŚWIADOMYM KONSUMENTEM

CEL GŁÓWNY:

                               Przygotowanie uczniów do świadomych i rozsądnych zakupów

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

                                Uczeń:

-        Zna podstawowe pojęcia związane z zakupami,

-        Poznaje mechanizm działania promocji i reklamy w handlu,

-        Umie odszukać i prawidłowo nazwać  informacje umieszczone na etykietach i opakowaniach towaru,

-        Zna znaki i symbole, które znajdują się na etykietach i opakowaniach,

-        Wie jakie informacje umieszcza się na paragonach i rozumie, dlaczego należy ich żądać przy zakupach,

-        Wie jak bezpiecznie zrobić zakupy w Internecie,

-        Zna swoje prawa jako konsument,

-        Zna instytucje, które pomagają konsumentom.

 

METODY:

                               Elementy pogadanki, prezentacja Power Point, rozmowa, dyskusja

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

                                   1.        Powitanie.

                                   2.        Nawiązanie do tematu zajęć.

                                   3.        Rozmowa i dyskusja podczas prezentacji „ABC Konsumenta”.

                                   4.        Wypełnienie testu „ABC konsumenta – Bądź świadomym konsumentem”.

                                   5.        Podsumowanie zajęć.

 

 

 

 

UMIEJĘTNOŚCI ZDOBYTE PODCZAS ZAJĘĆ

                               Uczeń potrafi:

-        znaleźć i prawidłowo odczytać informacje dotyczące składu ilościowego i jakościowego produktu,

-        porównać ceny i wybrać odpowiedni towar,

-        rozpoznać i podać znaczenie symboli i znaków umieszczonych na opakowaniach i etykietach,

-        przeanalizować informacje, które znajdują się na paragonie,

-        wybrać bezpieczny sklep internetowy,

-        znaleźć instytucje, które pomagają konsumentom dochodzić swoich praw.

 

Załączniki:

     1.        „ABC konsumenta – Bądź świadomym konsumentem” – prezentacja Power Point

     2.        „ABC konsumenta – Bądź świadomym konsumentem” – informacje dla nauczyciela

     3.        „ABC konsumenta – Bądź świadomym konsumentem” - test

 

Bibliografia:

 

  1. http://www.abckonsumenta.pl/
  1. http://www.federacja-konsumentow.org.pl
  1. http://www.konsumenckieabc.pl/
  2. http://www.pulawy.powiat.pl/strona/index.php/powiatowy-rzecznik-konsumenta/103-konsumenckie-abc

GAZETKI

 

ZRÓWNOWAŻONA DIETA